Verassingen in het zand - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Nienja Brouwer - WaarBenJij.nu Verassingen in het zand - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Nienja Brouwer - WaarBenJij.nu

Verassingen in het zand

Door: Nienja

Blijf op de hoogte en volg Nienja

18 Oktober 2013 | Panama, Bocas del Toro

Door de jetlag ben ik al om 5.30u wakker geworden. We zijn in de Palmar Tent Lodge, een eco logde op isla Bastimiento bij Bocas Del Toro, een eilandengroep temidden van een transparant blauwe zee. Ik besluit heerlijk langs de kust te wandelen terwijl de zon langzaam opkomt en ik wen aan de nieuwe geuren en geluiden. Ik voel een paar zandvlooien kriebelen aan mijn benen dus loop wat verder het water in. Het water is warm, bijna 23 graden! Onze reis is goed begonnen.

Op de terugweg zie ik Abello in het water liggen. Ook vroeg wakker door de jetlag. Hij vraagt geschrokken wat er met mijn benen gebeurd is. Ik kijk naar beneden en zie rode bultjes en zwarte zandvlooien pronken op mijn onderbenen. Even later begint de jeuk.... Ahhhh... Verschrikkelijk. Als het tentenkamp wakker wordt blijken meer toeristen te kampen met bulten en jeuk. Maar de lokale bevolking niet. Wat is het geheim? Zeker dat ze een ander huid hebben en anders eten. Kokos is een van de belangrijkste ingrediënten en de vrouwen komen met een flesje zelf-gebrande kokosolie aan. Preventief tegen beten en effectief tegen de jeuk.

Na een week is het flesje op en zijn we in Lima, Peru. Daar wordt me in de apotheek aangeraden cortisol crème te gebruiken. Dat lijkt me wat overdreven. Ik vraag naar de lokale oplossing van opa. Die raadt aan om mijn benen verder te behandelen met tomaat. En jawel.. Heerlijk kunnen slapen zonder jeuk. Na 2 weken zijn de bultjes nog te zien maar de jeuk is weg. Op naar de muggen van de jungle van Peru....

  • 17 November 2013 - 22:04

    TanteEm:

    hai Nienja fijn van je te horen!
    en meid wat kan je leuk schrijven.
    sterkte met de beten.
    groetjes van Jasper en Marjolein

  • 17 November 2013 - 22:32

    Sanne:

    Arrggg zandvlooien! Vreselijk maar wel een goed verhaal :-)
    Leuk om jullie avonturen te lezen.

    Liefs
    Sanne

  • 17 November 2013 - 22:58

    Manfred:

    Leuk je verhaal te lezen, wel jammer van de zandvlooien :-(
    Lieve groet, Manfred

  • 18 November 2013 - 00:47

    Julie:

    Ola las dos! Groeten vanuit kualalumpur. Te leuk medium deze site. Ik geniet van jullie foto's
    Vette kus

  • 18 November 2013 - 06:07

    Patrick:

    hallo daar leuke reis hebben jullie en de zandvlooien zijn een van de herinneringen die jullie niet zullen vergeten haha. ziet er prachtig uit...

  • 18 November 2013 - 06:09

    Johannes:

    Mooi verhaal! & veel plezier met jullie avonturen in de jungle.

    veel liefs,
    Johannes

  • 18 November 2013 - 16:51

    Maaike:

    Hola queridos! Wat fijn om wat te lezen over jullie reis. Geniet van al die nieuwe indrukken. Vrij als een vogeltje. Ik benijd jullie. Dikke x

  • 25 November 2013 - 16:31

    Nienja Brouwer:

    Lieve allemaal, ik zie nu pas al jullie mooie reacties, wat een kadotje om ook van jullie te horen. Hier komt een volgend verslag :-). LIEFS

  • 26 November 2013 - 16:32

    Eugenie:

    Lieve Nienja en Abello,
    Wat leuk om van jullie reis te lezen en foto's te bekijken. Krijg ook weer zin in een spannende reis, maar dan zonder de zandvlooien. Marga en Jan zulle nu wel gauw thuis komen, dus dan kan ik meer foto's bekijken. Kijk uit naar meer verhalen. Liefs Eugenie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienja

Wat leuk dat je mijn reisdagboek leest! Meer over wie ik ben kun je lezen op mijn website: nienjabrouwer.nl Laat je ook een berichtje voor mij achter?

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 713
Totaal aantal bezoekers 46492

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 08 Januari 2013

Reis om de wereld in 82 dagen

03 December 2009 - 31 December 2009

Zijn is fijn, samenZijn nog fijner!

30 September 2004 - 15 Augustus 2006

Tanzanienja

Landen bezocht: