De Amazone (longen) van Peru (deel 1) - Reisverslag uit Lima, Peru van Nienja Brouwer - WaarBenJij.nu De Amazone (longen) van Peru (deel 1) - Reisverslag uit Lima, Peru van Nienja Brouwer - WaarBenJij.nu

De Amazone (longen) van Peru (deel 1)

Door: Nienja

Blijf op de hoogte en volg Nienja

03 November 2013 | Peru, Lima

Vanuit Cusco op 3400 meter hoogte, kun je het vliegtuig nemen naar Puerto Maldonado in de jungle. Je vliegt de Andes over en komt van een koel bergklimaat ineens in de vochtige warmte van de de Amazone. We verblijven 4 dagen in de Yakari Ecolodge, gelegen aan de Rivier: Rio Madre Dios. Om er te komen kun je alleen een boot nemen. Het is een prachtige plek met vriendelijke mensen die je het leven in de Jungle makkelijk proberen te maken.

Want het is een uitdaging om te acclimatiseren in een tropische omgeving. Het is vochtig warm, wat betekent dat je voortdurend plakkerig bent van vocht of is het zweet? Dit maakt je bijzonder aantrekkelijk voor de variatie aan muggen die, zo vertelt de GGD, dengue (slaapziekte) en malaria bij zich kunnen dragen. Tegen mijn eigen principes in ga ik akkoord met een chemische anti-muggen spray genaamd VT ( in het Spaans uitgesproken betekent dit "Rot Op"), aangezien mijn benen nog steeds de rode bulten vertonen van de zandvlooien uit Panama klinkt dit me als muziek in de oren. Qua kleding wordt aangeraden een lange broek goed ingestopt in je sokken en lange mouwen te dragen tegen omhoog kruipende of op je armen landende insecten. Niet helemaal wat je hoopt als het warm is, maar ik ga zeker akkoord aangezien er tijdens een wandeling een familie van 25 muggen om je heen hangen. Vochtige warmte en de tropische regenbuien plus kanotochten maakt dat onze kleding snel nat is en niet droogt. Wij beginnen na de 2de dag al flink als de omgeving te ruiken.

Onze kamer is zo'n mooi romantisch houten huisje gebouwd op palen. Er is alleen elektriciteit tussen 6 en 9.30u in de avond. Dat betekent goed vooruit bedenken of de camera's, telefoon of laptop nog opgeladen moet worden, maar ook dat je om 22u slaapt als een roos en met de zonsopgang uitgeslapen gewekt wordt door de variëteit aan vogels en insecten. We hebben een gids die een waanzinnig goed oog heeft voor de nabij zijnde dieren, insecten, planten en bomen. Zo zien we tijdens de boottocht na zonsondergang al gauw kaaimannen langs de oever liggen van de rivier waar we die middag nog vrolijk op instabiele kano's hadden gevaren.

De volgende dag mogen we de grote roeiboot proberen op het meer Sandoval. Om er te komen maken we een prachtige wandeling door de jungle waar we getuigen zijn van het spel van apen, vlinders in allerlei kleuren en groottes, sprinkhanen, papegaaien half zo groot als ikzelf ben, mieren in verschillende maten (waaronder mieren die bijten en waarvan de grootste het gif van de piton meedraagt maar in te kleine hoeveelheid om dodelijk te zijn). Op het meer roeien we vrolijk langs krokodillen, hangen de vleermuizen in de bomen en vliegen en prachtige vogels langs. Een tropische regenbui maakt dat de dieren en wij uit alle macht een schuilplaats zoeken.

  • 03 December 2013 - 08:30

    Hanneke:

    Lieve Nien en Abello,

    Wat ontzettend fijn om te lezen over jullie avonturen in de Jungle. Wat super Nien dat je met jullie drukke programma tijd maakt om een mooi verslag te schrijven. Ik kan me voorstellen dat jullie je een met de natuur voelen zo midden in de Jungle. De foto's zijn ook prachtig. Hier in Nederland zijn wij druk bezig met het voorbereiden van Sinterklaas. Vandaag ga ik gedichten schrijven uit naam van de Goed heilig man. Sara vind het schoenzetten erg leuk en vooral de wortel in de schoen en dat we met z'n allen heel veel liedjes zingen.

    Ik heb dit jaar heel veel zin in alle feestdagen. Ik geniet dan ook intens van alle voorbereidingen.

    Nien en Abello ik wil jullie laten weten dat ik veel aan jullie denk, geniet van de mooie verhalen en dat jullie een heel warm plekje hebben in mijn hart.

    Geniet en heel warme knuffel van mij

    Hanneke

  • 04 December 2013 - 17:27

    Barbra:

    Hoi daar Abello en Nienja, wat een mooie reis maken jullie en zo herkenbaar ook voor ons wat betreft de plastic zakjes boven de nasca lijnen en de muggen in de Amazone. We zaten zelfs aan de malaria pillen toen. Maar ondanks dit alles genieten jullie met volle teugen zo te lezen en aan de foto's te zien. Ik lees met veel plezier jullie verhalen en ben nu alweer benieuwd naar de volgende.

    Ik lees net op facebook dat jullie nu in Hongkong zijn. Weer eens wat anders dan de Amazone, beetje variatie is ook wel lekker. In plaats van de muggen word je nu gek van de mensenmassa denk ik :-) Trouwens .. ik zag een paar dagen geleden zelfs hier nog een mug in huis. Diehard! Stanley's market is leuk in Hongkong en natuurlijk de grote buddha en de Peak. Maar dat weten jullie vast allemaal al wel. Heb je ze al zien Tai chi-en in het park. Ja ... ik blijf toch stiekum nog een beetje een reisleidertje :-)

    Hier is de sinterklaas gekte ondertussen uitgebroken. We hebben het vorige week bij mijn broer in arnhem gevierd en mijn kleine neefje van 2 was helemaal door het dolle. Echt fantastisch. Hij heeft echt elk kadootje uitgepakt. Dus we hadden een goede hulp.

    Lieve mensen maak er nog een mooie tijd van daar, voor je het weet sta je hier weer te klappertanden. En ga zo door met de verhalen. Ik hou d'r van. Dikke kus van babs en ronald natuurlijk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienja

Wat leuk dat je mijn reisdagboek leest! Meer over wie ik ben kun je lezen op mijn website: nienjabrouwer.nl Laat je ook een berichtje voor mij achter?

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 46483

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 08 Januari 2013

Reis om de wereld in 82 dagen

03 December 2009 - 31 December 2009

Zijn is fijn, samenZijn nog fijner!

30 September 2004 - 15 Augustus 2006

Tanzanienja

Landen bezocht: