De Amazone (longen) van Peru (deel 2) - Reisverslag uit Lima, Peru van Nienja Brouwer - WaarBenJij.nu De Amazone (longen) van Peru (deel 2) - Reisverslag uit Lima, Peru van Nienja Brouwer - WaarBenJij.nu

De Amazone (longen) van Peru (deel 2)

Door: Nienja

Blijf op de hoogte en volg Nienja

03 November 2013 | Peru, Lima

Inmiddels hebben we Zuid-Amerika en Afrika doorgestoken naar Hong Kong en verblijven we nu in Maleisië,de reisverslagen lopen een klein beetje achter...evengoed hoop ik leuk om te lezen en zo fijn jullie reacties te lezen!

Deel 2...in de jungle van Peru
De derde en laatste dag dat we door de jungle lopen leren we dat er een boom is die sterk ruikt naar knoflook en een natuurlijk anti-muggen middel is. Helaas hoor ik het pas op de laatste dag, of misschien gelukkig...de kleding heeft nu al een verrassend sterke lucht. Vandaag gaan we op avontuur. We beklimmen een trap die ons 33 meter hoog naar het begin van een brug over de boomtoppen brengt. Het is ook het begin van een kabelbaan waarbij je over de amazone uitkijkend aan een tuigje door de boomtoppen roetst, WOW, zelfs mijn lieve ouders van 65+ wagen de stap. Adrenaline giert door ons lijf als we vervolgens een bruggetje bewandelen van 1 plank breed. Stevig vasthoudend aan de kabels voel ik ineens een beet in mijn vinger, een grote zwarte mier schud ik hevig van me af (niet de grootste met gif). Auw dat doet pijn, maar de concentratie mag ik niet verliezen... Pas als we weer stevig met beide benen op de grond staan kan de gids mijn vinger behandelen met de wortel van de plant "olifanten oor". Toe te passen bij alle insectenbeten, en ja het verzacht gelijk. Mooi hoe in elk ecosysteem alles voorhanden is, ik hoop dat de kennis nooit verloren gaat.

De avondwandeling na zonsondergang laat ons dan toch ook de slangen en variëteit aan spinnen zien. De vogelspin heeft zijn nest zelfs op ons terrein. Maar goed dat we dit pas weten op de laatste dag.

Pappa Jan doet de ochtend van vertrek rustig zijn t-shirt aan en schrikt van een zacht sponsachtig gevoel in zijn hand. Hij gooit het t-shirt van zich af en daar kruipt een jonge vogelspin uit zijn mouw... Nu zijn ze alleen gevaarlijk als ze zich bedreigd voelen, maar wij vragen toch de gids de spin naar een ander onderkomen te brengen. En we checken de inhoud van ons tassen nogmaals goed na zodat we geen onverwachte gasten meenemen.....

In De Amazone kun je sterk voelen dat wij als mensen maar een klein onderdeel zijn van die grote kracht die hier Pacha Mama, moeder aarde, heet. Wanneer we als mensen met respect omgaan met de natuur, kunnen we nog veel leren. Ik snuif de lucht van de Amazone nogmaals diep in als we weer in het vliegtuig stappen.

  • 07 December 2013 - 23:13

    Martine:

    Lieve Nienja en Abello, wat heerlijk om zo met jullie mee te reizen!
    Alleen papa Jan zag ik in beeld voorbij zoeven, de andere drie filmpjes gaven alleen geluid wat ook al heel indrukwekkend was. En wat moedig van jullie om zo'n smal plankje, 30 meter hoog, te bewandelen. Nou ja, jullie zullen ook geen andere keuze hebben gehad '-)
    Maleisie, volgens mij ook niet verkeerd.. Ben benieuwd of de omslag van cultuur een enorme impact heeft?
    Bon continuation de route!
    kusss, Martine

  • 08 December 2013 - 10:06

    Patrick:

    Goedemorgen

    Wat leuk die reisverhalen zo neem je me een stukje mee op jullie reis. Ja de natuur is heel indrukwekkend maar ook heel mooi.
    Geniet vooral!

    Gr Patrick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienja

Wat leuk dat je mijn reisdagboek leest! Meer over wie ik ben kun je lezen op mijn website: nienjabrouwer.nl Laat je ook een berichtje voor mij achter?

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 46483

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 08 Januari 2013

Reis om de wereld in 82 dagen

03 December 2009 - 31 December 2009

Zijn is fijn, samenZijn nog fijner!

30 September 2004 - 15 Augustus 2006

Tanzanienja

Landen bezocht: