Buenas dias! - Reisverslag uit Lima, Peru van Nienja Brouwer - WaarBenJij.nu Buenas dias! - Reisverslag uit Lima, Peru van Nienja Brouwer - WaarBenJij.nu

Buenas dias!

Door: Nienja

Blijf op de hoogte en volg Nienja

04 December 2009 | Peru, Lima

Daar ben ik dan, aangekomen bij Florike in Lima! De reis ging voorspoedig maar was wel lang.

Van Madrid naar Lima zat ik naast een schattige italiaanse oma. We konden elkaar helemaal niet verstaan. Mijn 3 zinnen Spaans waren na 1 minuut al uitgesproken. Kennerlijk wel verstaanbaar voor haar want zo wist ik wel dat oma Ina naar haar dochter onderweg was en zelf in Italie woont.
De service van Iberia airlines laat te wensen over (eigen schuld voor 200 euro meer had ik met KLM rechtstreeks kunnen vliegen). Nu zaten Oma en ik beiden met zeer droge lippen en mond, we kregen op de 12 uur vliegen slechts 2x een drankje geserveerd en je mag zelf sinds de tijd van terrorisme niks meer meenemen aan drank het vliegtuig in. Ik ben dus regelmatig opgestaan om voor oma en mijzelf water te halen waarvoor oma me iedere vroeg wat ze me moest betalen (ze wreef met haar duim tegen de toppen van haar vingers en keek me vragend aan, volgens mij de universele taal voor wat kost het). Ik schudde dan heftig mijn hoofd en zei in alle talen die ik spreek dat het gratis is, maar ze bleef me zo dankbaar dat ik vermoedde dat ze dacht dat ik het uit eigen zak betaalde. Dit is een voorproefje op de reis want er zullen nog vele misverstanden door taalbarrieres komen! In dit geval in mijn voordeel, ik kwam ervan af als ideale schoondochter. Heel wat uren later wandelden we samen de douane door alsof oma en ik Peru gingen bezoeken. Helaas zijn we elkaar kwijtgeraakt bij de chaos van de tassen van de band af halen. Hopelijk is oma Ina ook veilig thuisgekomen.

Want veilig en thuis dat ben ik! Florike stond me stralend op te wachten met de woorden 'ik herkende je bijna niet, het lijkt of je langer geworden bent'. Deze eer komt de bharata yoga toe. Ik voel me ook langer, sterker, gelukkiger.
Het was zo'n 45 minuten met de taxi door Lima naar haar huis. Een ruim appartement met ook ruimte voor Reiki behandelingen. We hadden heel wat bij te kletsen, totdat ik echt niet meer wakker kon blijven om middernacht. Voor mij was het Nederlandse tijd toen al 7 uur de volgende ochtend, ik heb een nacht overgeslagen ofzoiets...

Vanochtend toch vroeg wakker en direct begonnen we met yoga, zalig op stripjes en rolletjes gelegen en ik mijn shiatsu bij Florike toegepast, zij de Reiki bij mij. Wat wil je nog meer? Reisplannen maken!
We hebben (na een paar alternatieven besproken te hebben waarbij we bijna vannacht al in de bus hadden gezeten) nu besloten dat we morgen vertrekken en de eerste week richting zuiden gaat. Ica, Pisco, Nasca en Arequipa zullen we zien.

Vandaag een regeldag. Geld wisselen was dolle pret in de bank. Travellercheques doen ze bijna niet meer (de mijne waren dan ook van een aantal jaar geleden, gelukkig blijft ook dat geld zijn waarde houden). Bijna te laat voor het postkantoor om het Sinterklaaspakketje van Florike haar ouders op te halen. Gelukkig (of niet dat moet ik nog zien) rijden de taxi's hier als gekken. Dus toch 5 minuten voor sluitingstijd binnen, maar helaas een uur later stonden we pas weer buiten. Over bureaucratie gesproken.. we moesten langs 5 loketten (met lange rij wachtenden) waar driftig gestempeld werd en we overal nieuwe papieren meekregen die uit printers kwamen rollen. Hoewel we niets hoeften te betalen om het op te halen moesten we er wel ruim de tijd voor nemen zodat iedereen zijn werkje kon doen. Dat valt me nu al erg op, mensen werken hier hard, snel, met een bepaalde haast (ook in het verkeer), zodat zelfs ik me traag kan voelen oftewel heel ZEN..haha. Nou in ieder geval kunnen Florike en ik heel veel plezier samen maken en hebben we nu al veel gelachen. Ik geniet zelfs van lang wachten en observeren hoe de dingen hier gaan!

Fijne Sinterklaasavond morgen allemaal, wij vieren het toch niet op de Nederlandse ambassade maar eten onderweg speculaas, pepernoten, marsepein...en nog veel meer lekkers dat uit Nederland is overgekomen.

Tot een volgend bericht!

  • 05 December 2009 - 00:31

    Mira:

    Nienja is travelling again :)

    Missing you and our walks...

    Enjoy your journey!
    xxx
    Mira

  • 05 December 2009 - 09:03

    Jaap:

    Te gek!! geniet ervan!!kus

  • 05 December 2009 - 10:56

    Julie :

    Hey nien! Wat heerlijk om je te kunnen volgen via deze site en om je zo te zien stralen en genieten.
    Fijn dat het deelt kunnen wij hier een beetje mee-genieten.
    Dikke vette kus voor jullie allebei!
    Julie

  • 05 December 2009 - 13:48

    Jacoline:

    Heee nienja, wat leuk om te lezen! Ik reis met je mee hoor! Maar eerst nog even mijn gedichten af maken! liefs!

  • 05 December 2009 - 19:05

    Paul:

    Gelezen Nien,
    flink stukje geschreven al. Ben nu ook klaar en kan mijn koffer pakken. Ik hou je in de gaten!Plezier daar en lekker warm daar zo te zien
    liefs en kus,
    Paul

  • 06 December 2009 - 15:14

    Manfred:

    Hoi Nienja, geniet van Peru en alles wat ermee te maken heeft!
    Ben wel een beetje jaloers :-)
    Hoop dat je de D70 nu juist hebt ingesteld (jpg)

    Ciao, Manfred

  • 06 December 2009 - 21:11

    Jan:

    Toppie Nien dat je er veilig bent!Geniet lekker.Groetjes aan Florike en vriend!

  • 07 December 2009 - 08:23

    Marga:

    Hoi Nienja,
    Leuk om mee te genieten, klinkt geweldig en vrolijkt de sfeer hier bij de receptie even op!!Wat schrijf je leuk trouwens, heb je echt talent voor ;-) Fijne tijd nog,
    liefs
    Marga

  • 07 December 2009 - 08:34

    Sandra:

    Hallo Niña,

    Zo zul je nu wel heten daar, toch? Leuk om van je te horen en veel plezier nog de komende weken!
    Groeten vanuit een eenzaam kantoor... Sandra

  • 07 December 2009 - 10:13

    Johannes:

    Heey Nienja,

    wat een mooi begin van de reis met de Italiaanse oma! Hoop dat je nog meer ontmoetingen zult hebben.

    liefs, Johannes

  • 07 December 2009 - 11:22

    Sanne:

    Hi meis,

    Wat een verhaal al! Dat wordt geweldig. De eerste maand op het werk zullen we heel wat kunnen genieten van al je ervaringen. Lekker vooruitzicht!
    Met sinterklaas hebben mijn meiden me herkend als piet....maar dat heeft niets afgedaan aan hun geloof! Amsterdam heeft definitief toegezegd en de tenstoonstelling zal er vanaf 1 maart staan! Jippie, leuk om naar uit te kijken.
    Geniet heel erg veel en kom maar lekker 'lang'cq uitgerekt terug
    liefs
    sanne

  • 07 December 2009 - 12:13

    Martine:

    Yeahh, je neemt me even mee met jouw reisverslag! Heerlijk, heerlijk alle sensoren op een ander niveau. Oh fijn dat gevoel.
    Jaja, ik zie je straks al op een ezeltje zitten. Neem je er een voor me mee? taaitaaiknuf, Martine

  • 07 December 2009 - 14:50

    Marga:

    Ha lieve nien,
    Fijn dat je goed bent aangekomen en al zo geniet. Dat komt wel goed.
    Jan en ik vierden Sint samen in Frankrijk onder een stralende zon; ontbijt en koffie in de tuin en een heerlijke wandeling.
    Veel liefs en groeten, ook aan Florike
    Marga

  • 07 December 2009 - 19:34

    Patrick:

    Hoi Nien leuk dat je reis mee te beleven is. Geniet van al dat moois.
    Dikke knuffel!!!

    Pat

  • 11 December 2009 - 20:38

    Hanneke:

    Hoi lieve Nien,

    Wat leuk om over het begin van je reis te lezen. Het leest als een warme ontmoeting met Oma Ina. Ben benieuwd welke mensen en avonturen er nog allemaal op je pad komen. Veel liefs en ook veel groetjes aan Florike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienja

Wat leuk dat je mijn reisdagboek leest! Meer over wie ik ben kun je lezen op mijn website: nienjabrouwer.nl Laat je ook een berichtje voor mij achter?

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 46495

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 08 Januari 2013

Reis om de wereld in 82 dagen

03 December 2009 - 31 December 2009

Zijn is fijn, samenZijn nog fijner!

30 September 2004 - 15 Augustus 2006

Tanzanienja

Landen bezocht: