Ontspanning - Reisverslag uit Chiclayo, Peru van Nienja Brouwer - WaarBenJij.nu Ontspanning - Reisverslag uit Chiclayo, Peru van Nienja Brouwer - WaarBenJij.nu

Ontspanning

Door: Nienja

Blijf op de hoogte en volg Nienja

26 December 2009 | Peru, Chiclayo

Ons voornemen om de kerstdagen bij de sjamaan door te brengen kon op het laatste moment niet doorgaan omdat de reistijd ernaar toe langer was dan de tijd die we nog over hadden te reizen. Maar het heeft ons twee nachten in de omgeving van Chiclayo opgeleverd die we niet hadden willen missen.

Niet zo lang geleden kreeg ik van een coach de opdracht eens op te schrijven welke activiteiten me energie geven en welke energie kosten. Een aangename oefening omdat het je in een oogopslag laat zien wat je eigenlijk echt graag doet en wat je misschien minder vaak zou kunnen en willen doen. Ik realiseerde me hier ineens dat veel van de activiteiten op mijn lijstje die me energie geven de ingredienten zijn van deze reis.

De yoga geeft mij veel rust en ook Florike geniet ervan dus dit is bijna dagelijks onderdeel van onze reis. Naast het zelf oefenen, vinden we lessen aan het strand van Mancora en ook in het park van Lima. Ook in de drukke stad lukt het ons om dagelijks rustgevende activiteiten op te nemen. We doen inkopen op de bio-markt, we koken soep van de eerlijke groenten en genieten ook hier met elkaar van mijn ‘appeltaart ontbijt’. We gaan naar de acupunctuur waar mijn energie (Qi) een flinke oppepper krijgt en ik ontvang van Florike Reiki behandelingen die een diepe emotionele heling geven.
Lange wandelingen en naar de stilte luisteren in de natuur. Dit deden we volop in de colca canyon, maar een andere plek waar ik me kan opladen is aan zee. Dit werd volop gerealiseerd in de afgelopen week. We verbleven een aantal dagen in Mancora, het bijna noordelijkste puntje van Peru. Een plek waar je kunt genieten van de zon, de zee en de wind. Hier verwennen we onszelf met gezondheidsbevorderende activiteiten zoals zwemmen, stenen en schelpen zoeken langs het strand, uitslapen, massages, spelen van beach ball en welja, we nemen zelfs een pedicure!

Naast de meer fysieke ontspanning is er ook de mentale ontspanning die we in een stad als Lima hard nodig hebben. Dus winkelen, verse fruitsappen drinken in leuke cafetjes, video avond houden, naar de bioscoop en dansen door de woonkamer zijn ook onderdeel van de ontspannende activiteiten. Zelfs Salsa dansen is al gelukt!

Maar wat me hier vooral doet genieten en me ontspanning geeft op alle gebieden is de positiviteit die we delen. Florike en ik zitten op dezelfde ‘golflengte’, hebben eenzelfde energienivo, genieten van verdieping door oefening en maken tijd voor belangrijke gesprekken over verdriet en vreugde in ons leven en we knuffelen heel veel. Hierdoor realiseer ik me weer hoe weinig je eigenlijk hoeft te DOEN om je heel dicht bij jezelf en de ander te voelen. Dat is voor mij ontspanning en daar voel ik me heel goed bij.
We zijn integer en oprecht naar elkaar toe, maken elkaar attent op subtiele energie veranderingen die we merken en leren daardoor iedere dag meer over onszelf en elkaar. Dat is soms even pijnlijk confronterend, maar ook heel bevrijdend. Deze vrijheid komt tot uiting in het stralen van de ogen en een glimlach om de mond. Hierdoor ontmoeten we dat ook in de ander en lijkt het of het in de wereld om ons heen steeds een beetje meer gaat stralen. Zelfs met de vele mensen waar ik geen woord Spaans mee kan wisselen, lukt het om me heel ontspannen te voelen en een intens samenzijn te creeren. De taal van de ogen en het hart kan ik hier volop spreken en het is geweldig te merken dat sommige anderen hier ook heel erg goed in zijn.

Het brengt bovendien een sycroniciteit teweeg die we merken in alle activiteiten die we doen. Als we ons afvragen hoe we bij een bepaald vegetarisch restaurant komen, loopt er net iemand met flyers rond van deze tent. Als we de bus willen nemen maar nog nadenken over de prijs, komt de bus langsrijden en geeft ons een gereduceerd tarief. Als we tegen zonsondergang nog net even langs dat mooie uitzichtpunt willen maar wel op moeten letten vervoer terug te hebben voor het donker, kunnen we meerijden met mensen die daar ‘ toevallig’ ook zijn. Als we de tijd moeten doden voordat we de nachtbus naar de volgende stad nemen horen we terloops dat er een presentatie wordt gehouden in een hotel welke bij navraag op het punt staat te beginnen. Bij ons plan om in Mancora even helemaal te gaan ontspannen lopen we de eigenaar van een kleine spa tegen het lijf en kunnen tegen uitwisseling van onze behandelingen zelf genieten van massage. Als we niet naar de sjamaan kunnen, komen we via via in contact met een familie in Chiclayo die ons tips geven voor mooie plekjes en waar wij op eerste kerstdag een prachtige reikicirkel mogen geven (daarover later meer). Wellicht is het allemaal toeval, maar het is een gelukkig makend toeval dat de dingen stromen zoals je daar het meest van geniet. Dat is voor mij de mooiste vorm van ontspanning en het geeft een flinke boost energie.

  • 27 December 2009 - 10:46

    Eugenie:

    Lieve Nienja,
    Ik heb je verslag vandaag helemaal gelezen en ben onder de indruk. Wat een geweldige reis moet dat zijn. Bij je verhaal over de stad Lima moest ik even denken aan de stad Wuhan in China waar ik geweest ben. Ook dat is een stad met 8 miljoen inwoners, dus ik kon me dat goed voorstellen. Er komt geen einde aan en vanwaar wij zaten moest je anderhalf uur in de auto reiden om naar het "centrum"te komen. Maar dit even terzijde. Ik hoop dat deze reis je heel veel energie en kracht geeft en zo te horen doet hij dat ook. De kerstdagen zijn achter de rug, maar ik kan je nog wel een heel gelukkig oud en nieuw toewensen. Ik begrijp dat je dan weer in Nederland terug bent. Geniet van je laatste dagen met je fijne vriendin en ik hoop je gauw weer te zien.
    Een dikke kus van Eugenie

  • 27 December 2009 - 14:09

    Maarten En AnneJet:

    Lieve Nienja, Dank voor alle leuke foto's en je verslag waarin je mooi verwoordt hoe je samen met Florike geniet en tot een diepe ontspanning komt met Reiki, Yoga e.d. Ook je schrijven over synchroniciteit is mooi!
    Geniet van je laatste dagen in Lima en heb een goede terugreis. Maarten en AnneJet

  • 27 December 2009 - 21:43

    Sanne:

    Hi meis,

    Wat een inspirerende reis en wat beschrijf je het prachtig!
    Hele fijne dagen en tot snel.
    liefs
    sanne

  • 28 December 2009 - 07:06

    Julie :

    Lieve allebei, jullie stralen allebei op de foto's en lijken steeds meer op elkaar! Dit reisverslag is zo mooi. De sleutel tot een gelukkig vredig ontspannen leven gevonden in Peru lijkt wel.
    Liefs, kus
    Julie

  • 28 December 2009 - 07:09

    Julie :

    oh ja...neem je die peruaanse kullenbol van de foto mee voor mij als souvenir?
    : )
    J

  • 30 December 2009 - 08:05

    Hanneke Anass-meine:

    Hallo lieverd,

    Mein en ik hebben net samen genoten van alle mooie foto's van de prachtige plekken waar jullie zijn geweest. Mein is heel benieuwd wat voor ijs er in de bak zit en wat er op de grote steen staat. Wat een mooi verhaal over de ontspanning. Het geeft me een blij gevoel als ik het lees. Wat mooi om de positieve stroom van het leven zo te ervaren!

    Han

  • 30 December 2009 - 08:17

    Anass-meine:

    lieve nienja,

    ik vind je filmpjes heel leuk! Gaat het goed in jullie landen? Goede reis terug en ik wil je heel graag weer zien! Ik wil ook eens naar die landen toe. XXXXXX anass-meine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienja

Wat leuk dat je mijn reisdagboek leest! Meer over wie ik ben kun je lezen op mijn website: nienjabrouwer.nl Laat je ook een berichtje voor mij achter?

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 619
Totaal aantal bezoekers 46498

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 08 Januari 2013

Reis om de wereld in 82 dagen

03 December 2009 - 31 December 2009

Zijn is fijn, samenZijn nog fijner!

30 September 2004 - 15 Augustus 2006

Tanzanienja

Landen bezocht: