Gezondheid - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Nienja Brouwer - WaarBenJij.nu Gezondheid - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Nienja Brouwer - WaarBenJij.nu

Gezondheid

Door: Nienja

Blijf op de hoogte en volg Nienja

01 Januari 2010 | Nederland, Amsterdam

“Dit was een helende reis” zeiden Florike en ik tegen elkaar op het moment dat het afscheid nemen dichterbij kwam. Ik vertrek uit Lima met een intens gevoel van vreugde en dankbaarheid.

Deze reis bracht mij weer verdieping in het ervaren van pure schoonheid en iets wat ik essentie zou willen noemen. Ik ben overspoeld door een geluksgevoel omdat wat ik ervaren heb zo toegankelijk is voor iedereen die zich opent naar iets groters dan jezelf. Ik realiseer me goed dat ik neig naar een soort spirituele epistels, maar ik doe mijn best om er een toegankelijke beschrijving van te maken. Ik kan (nog?) geen contact maken met andere dimensies of engelen en ik zie geen aura’s of chakra’s. Maar ik ervaar wel iets heel puurs wat voorbij gaat aan enkel een “Ik ben Nienja”. Puzzelstukjes hiervan kwamen al voorbij in voorgaande beschrijvingen van deze reis; overgave, nederigheid, kracht en ontspanning. Ik wil daar gezondheid aan toevoegen.

Waar ik op dit moment op uitkom is dat ik opnieuw heb ervaren hoe je jezelf als individu beperkingen in je ervaringen kunt opleggen als je uitsluitend meebeweegt met de waan van de dag en de samenleving waar je deel vanuit maakt. Er zit een soort schijn veiligheid in het voldoen aan de normen en waarden van het land, de cultuur en je eigen netwerk. Het voelt veilig om een huis te hebben, een baan, lieve familie, een gezond lichaam en goedkeuring te krijgen voor je prestaties of uiterlijk. Maar op het moment dat je jezelf identificeert met deze dingen treedt de beperking in ervaring op en door de angst dat we ze weer kunnen verliezen. Dus zetten we onszelf bijna ongemerkt onder druk om er alles aan te doen ze te behouden. Deze reis zag ik opnieuw de vergankelijkheid van onze samenlevingen. Ik omschreef een gevoel van overgave en loslaten van angst en controle welke je dichterbij de natuurlijke stroom van gebeurtenissen kan brengen die, als je je ervoor openstelt, je iets kunnen leren. Je kunt jezelf beschermen voor iedere stap, of je kunt je laten meevoeren en vertrouwen op je kompas van intuïtie dat de dingen kloppen zoals ze je overkomen, ook als ze in eerste instantie niet gepland of ongewenst zijn. Nederigheid voor de omvang van het universum was voor mij de volgende stap in het werkelijk ervaren dat de natuur krachtiger is dan de structuren van samenleven van de mens dus eerbied en dankbaarheid voor de mogelijkheden die we krijgen gepast zijn. Die oprechte verwondering geeft de ruimte om jezelf op te laden met de kracht of energie uit de kosmos, het universum, de natuur (hoe je het noemt is niet zo belangrijk) in plaats van er angstiger door te worden. Wie goed doet, wie goed ontmoet vind ik hierin ook nog altijd een belangrijk uitgangspunt welke je ook in verschillende uitspraken tegenkomt als; ‘heb uw naasten lief zoals uzelf, laws of attraction, karma, een beter milieu begint bij jezelf. Ik heb ervaren dat ook zonder een cultuur of taal te kennen deze principes ingrediënten zijn voor ontmoetingen met jezelf en ook heb ik prachtige andere mensen ontmoet. Dat geeft een diepgaande ontspanning en ruimte voor je gezond voelen.

Florike heeft me bovendien kennis laten maken met Reiki, de geneeskunst van ‘hand-oplegging’ die me meer inzichten geeft in energie uitwisseling en waar ik met Shiatsu tot nu toe meer onbewust intuïtief mee bezig was. Reiki gaat, net als andere oosterse geneeswijzen, uit van het zelfgenezend vermogen van de mens. Als we zelf pijn hebben of een kind zien vallen, wrijven we vaak intuïtief met onze handen over de zere plek. Dit brengt daar energie naar toe en zet deze in beweging (het prikkelt ook de acupunctuurpunten op deze plek), wat genezing (zoals verlichting van pijn) in gang zet. Allemaal hebben we hier ervaring mee. Reiki kan genezing in gang zetten fysiek, emotioneel en spiritueel en concentreert zich op de harmonisering van de chakra’s.
De persoon die Reiki geeft stelt zich open als kanaal voor helende energie uit het universum (daar heb je hem weer). De energie komt binnen via het kruin chakra, naar het hart en stroomt door de handpalmen naar buiten. Een groot voordeel is dat de energie dor jezelf heel stroomt, dus je jezelf ook beter voelt naar het geven van een behandeling. Om Reiki te kunnen gaan geven onderga je een initiatiefase. Je ervaart dan eerst zelf hoe het is om Reiki te ontvangen en begint met het openen en harmoniseren van jezelf. Een tijd lang Reiki aan jezelf geven hoort er dus bij. Ik vind het bijzonder hoe ik daarin de energie uit mijn eigen handen leer kennen en een groter lichaamsbewustzijn te creëren op de plekken die je aanraakt. Koude handen zijn verleden tijd! Door mijn ervaring met Shiatsu ben ik al gauw een trouwe leerling en ga mee naar de Reiki cirkels die Florike geeft in heel het land. Tijdens een Reiki cirkel zitten mensen op een stoel in een kring en worden onder begeleiding van Florike en met muziek in meditatie gebracht. De mensen die Reiki gaan geven vormen een buitencirkel en mediteren voor het openen en ontvangen van de energie en bij iedere persoon die Reiki krijgt vraag je (energetisch) toestemming de ander te behandelen.
Mijn eerste ervaring met Reiki geven is tijdens een gratis ‘inloop spreekuur’ voor mensen uit armere wijken van Lima. Jong, oud, man en vrouw komen op de behandeltafels liggen. Onder leiding van Florike behandelen we met zijn zessen in 2 uur tijd 20 mensen. Zonder uitzondering beschrijven ze verlichting van pijn, spanning en zorgen. Ze verlaten de ruimte met een nieuwe sprankeling in de ogen en woorden van dankbaarheid. Florike wordt ook gevraagd voor een Reiki cirkel op een middelbare school. De giebelende en nerveuze energie van de pubers is bij het afscheid veranderd in ontzag en interesse naar meer. Florike bereikt met Reiki verpleegkundigen, artsen, docenten, studenten en families uit alle lagen van de bevolking. Iedere dinsdagavond kunnen mensen komen naar de Reiki cirkel bij haar thuis. Betaling gaat naar eigen vermogen. Allemaal ervaren we een positief effect op onze gezondheid door het intense moment van samen Zijn en energie uitwisseling. Ik bewonder de liefdevolle aanwezigheid, het geduldige uitleggen van de principes en de feedback op ervaringen door Florike. Ik gun het iedereen zichzelf open te stellen voor deze geneeskunst. Niet alles is te begrijpen met ons logische verstand, maar we kunnen ons er wel voor openstellen, ons er veel beter door voelen en ervan leren.
Als ik de laatste Reiki cirkel zelf mag ontvangen stromen de tranen van dankbaarheid en vreugde langs mijn wangen. Reiki werkt ook in mij door en ik hoop dat ik er op deze manier ook iets van heb kunnen overbrengen.

Lieve Florike, je bent geweldig! Bedankt voor deze prachtige reis, je lessen, het tolken en vertalen (in diverse opzichten) en de schakel die je voor mij bent geweest in de harmonisering en het opnieuw openen van mijzelf. Wat een heerlijke positieve stroom en liefde! “Don’t worry about a thing. Everything is gonna be allright!”

Iedereen die mijn reisverslagen heeft gelezen “dank je wel”, het is fijn om te kunnen delen. De titel van de reis Zijn is fijn, samen Zijn is nog fijner is helemaal tot zijn recht gekomen.

Dat het nieuwe jaar ons allemaal gezondheid mag brengen!

  • 01 Januari 2010 - 09:25

    JUlie :

    Lieve NienJa,
    Geluk, gezondheid en al je positieve intense mooie ervaringen wens ik jou en iedereen voor 2010
    toe. Fijn dat je er weer bent.
    tot rap.
    kus
    Julie

  • 01 Januari 2010 - 17:02

    Jacoline:

    Prachtig Nienja, wat ben je rijk thuis gekomen!dank je dat je dat deelt met ons. Fijn om je straks weer te zien! Liefs!

  • 01 Januari 2010 - 20:35

    Ilse:

    Wat kan jij heerlijk schrijven! Elke keer weer een genot om je verhalen te lezen. Ik wens je gelijk bij deze ook een heel mooi, inspirerend, liefdevol, gelukkig, gezond, bijzonder en heerlijk nieuw jaar. Tot gauw xxx veel liefs, dikke zoenen. Ilse

  • 06 Januari 2010 - 16:13

    Jelle:

    hee nienja

    heb je wel eens een boek van Alain de Botton gelezen? Misschien iets voor jou. Wellicht minder spiritueel maar niet minder groots.

  • 22 Juni 2011 - 10:51

    Abello:

    Te amo mi vida linda, estoy feliz que todo lo que hemos deseado se vuelve realidad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienja

Wat leuk dat je mijn reisdagboek leest! Meer over wie ik ben kun je lezen op mijn website: nienjabrouwer.nl Laat je ook een berichtje voor mij achter?

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 837
Totaal aantal bezoekers 46495

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 08 Januari 2013

Reis om de wereld in 82 dagen

03 December 2009 - 31 December 2009

Zijn is fijn, samenZijn nog fijner!

30 September 2004 - 15 Augustus 2006

Tanzanienja

Landen bezocht: